Vägsamfällighetens
stadgar 2009-06-25 antogs nya justerade stadgar 2016-03-30 ändrades §5,
styrelsen utökandes med en vice ordförande. Du
kan här läsa de till dags dato (2019-02-10) uppdaterade stadgarna
i pdf-format.
Det
svenska vägnätet Det
svenska vägnätet består av allmänna vägar och enskilda vägar. I slutet av år
2019 ingick i detta nät - 9 850
mil statliga vägar - 4 280
mil kommunala vägar och gator - 7 510
mil enskilda vägar med statsbidrag (varav 0,6 mil tillhör LEV) - 39 410 mil enskilda vägar utan statsbidrag
- Samt cykelvägar, broar, tunnlar, färjeleder
m msom också r'äknas in I vägn'ätet (Som
jämförelse: Avståndet fågelvägen mellan Smygehuk i Skåne och Treriksröset i
Lappland är 150 mil)
De enskilda vägarna utgör
den största delen av Sveriges vägnät. De väghållare som har ansvar för enskilda
vägar är ofta en organisation, till exempel vägförening, samfällighets-förening
eller vägsamfällighet och i vissa enstaka fall en enskild markägare.
Trafikverket betalar ut
statligt driftbidrag till enskilda vägar bland annat för att vägen ska hållas
öppen för allmän trafik och för att underlätta för boende och näringsliv i
glesbygden. Drygt 23 000 väghållare får statsbidrag för att sköta enskilda
vägar.
TRAFIKVERKET Trafikverket ansvarar för
statliga vägar, respektive kommun ansvarar för sina kommunala gator och vägar.
Utöver det så finns det enskilda vägar som antingen är privata eller ägs av en
samfällighet. Du kan läsa mera på
Trafikverkets hemsida https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Enskilda-vagar/
LAGEN OM ENSKILDA
VÄGAR Du kan läsa mera på Riksdagens
hemsida https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag--1939608-om-enskilda-vagar_sfs-1939-608
LANTMÄTERIETS MALL
”STADGAR ANG FÖRVALTNING AV SAMFÄLLIGHET” Du kan läsa mera på Lantmäteriets
hemsida https://www.lantmateriet.se/globalassets/blanketter/normalstadgar-for-samfallighetsforeningar.pdf
Varför
har vi en vägförening? Webbmaster Jarl Jonsson
försöker
här ge svar på den frågan.
1. Myndighetskrav 1.1 Allmänt om samhällets styrning
”Land skall med lag byggas” är ett uttryck omnämnt redan i de gamla svenska
landskapslagarna. Det säger i korthet bara att landet inte styrs av en diktator
utan av (skrivna, dokumenterade) lagar som författats och godkänts av riksdagen. Riksdagen består av ”valda ombud för Sveriges Folk” som tillsatts i demokratisk ordning
genom allmänna val och riksdagsmännens huvudsakliga arbetsuppgift är just att
stifta lagar - med vars hjälp landet styrs i önskvärd riktning. Lagar och förordningar omarbetas
och anpassas ständigt för att möta samhällets ändrade krav. Lagar finns för alla delar av
samhället, t ex Mervärdeskattelagen, Värnpliktslagen, Lagen om
anställningsskydd, Semesterlagen o s v. Det finns dels lagar som reglerar den enskildes
förhållande till Staten och dels lagar om medborgarnas rättsförhållanden
gentemot varandra. De senare kallas civilrätt
och är sedan gammalt indelade i ett antal balkar t ex Föräldrabalken, Ärvdabalken,
Rättegångsbalken o s v. Alla lagar gäller precis lika mycket och alla som
vistas inom Sveriges gränser skall följa svenska lag. Ingen
kan säga att "Jag visste inte om att den lagen fanns ...",
även ett nyfött spädbarn har rätt till sjukvård enligt
Sjukvårdslagen. Omyndiga personer företräds av sin målsman/vårdnadshavare.
1.2
Jordabalken
Många av våra lagar har sitt
ursprung i 1734 års lag som tillkom
efter ett stort reformarbete inom bl a juridiken. Jordabalken är den del som innehåller centrala föreskrifter om köp,
byte och gåva av fast egendom, arrende, hyresrätt, lagfart m m. Fast egendom är jord. Alla mark- och vattenområden inom Svenskt
territorium är indelade i avgränsade fastigheter,
inmätta av behörig lantmätare och juridiskt fastställda. Alla fastigheter är
förtecknade i ett fastighetsregister.
Det nuvarande fastighetsregistret började gälla år 1908. En fastighet är alltså ett mark- eller vattenområde med eventuellt
tillhörande fastighetstillbehör
(exempelvis byggnader, anläggningar, växtlighet och naturlig gödsel). En
fastighet är alltså jord, inte ett hus i stan! Egna, privata överenskommelser
om fast egendom är rättsligt ogiltiga.
1.3
Lag
om Gemensamhetsanläggningar
En gemensamhetsanläggning (lag 1973:1149) är en anläggning som är av väsentlig betydelse för flera fastigheter, t
ex vägar, avlopp, elförsörjning, lekplatser m m. Gemensamhetsanläggningar inrättas genom
beslut i en anläggningsförrättning (lantmäteriförrättning). I detta beslut ingår
genomförande av anläggningen, delaktiga fastigheter m m. Kostnadernas
fördelning för genomförande och drift anges med andelstal för de berörda fastigheterna.
1.4
Samfällighet
En samfällighet består av mark, anläggningar, rättigheter m m som
gemensamt tillhör flera fastigheter (lag 1973:1150) och stadigvarande används, brukas eller är till nytta. Exempel på
samfälligheter är enskilda väganläggningar, vattentäkter, markavrinning och
liknande.
En fastighet ägs alltid av en
fysisk eller juridisk person medan
en samfällighet ägs av de fastigheter
som har del i samfälligheten. Ägd andel anges av det ovan nämnda andelstalet
och följer fastigheten vid t ex
ägarbyte. Ägaren till fastigheten har ett obegränsat
och solidariskt ansvar för samfällighetens verksamhet.
Medlemskap i en Samfällighet är obligatoriskt, oberoende av om man
vistas på fastigheten eller ej. Delat medlemskap är ej tillåtet. Ingen
fastighetsägare kan säga ”jag vill inte vara med” eller ”jag har ingen bil så
jag vill inte betala vägavgift”. Istället har alla nytta av att t ex
räddningsfordon kan ta sig fram till fastigheten, det kan gälla vid t ex brand
p g a åsknedslag, ambulans vid olycksfall och liknande.
1.5
Vägförening
En vägförening är en samfällighetsförening
som bildats enligt 20§ i lagen 1973:1150
En samfällighetsförening är en
typ av ekonomisk förening och skall
ledas av en styrelse (normalt utsedd bland medlemmarna). Föreningen skall
årligen upprätta Balans- och Resultaträkning samt ha en revisor som granskar
förvaltning och räkenskaper.
2. LEV policy
2.1 Allmänt om verksamheten
LEV är en seriöst arbetande samfällighetsförening, politisk
och religiöst obunden och som strävar att arbeta i enlighet med och uppfylla
alla legala krav. Föreningens firma är ”Loddby
Evalunds Vägsamfällighetsförening” men kallas i dagligt tal ”LEV” Verksamhetsår sammanfaller med
kalenderår. I övrigt se föreningens STADGAR.
2.2
Medlemskap
Melemskap i LEV
är alltså (enligt lag) obligatoriskt. Det är fastigheterna,
representerade av respektive lagfaren ägare, som är medlemmar.
Alla är lika mycket medlemmar,
oberoende av fastighetens storlek, och har t ex samma vikt vid
omröstning på föreningsstämma. F n gäller Lantmäteriets Inventering och
Beräkning, ärende nr E07309, daterad 2009-04-07.
Avgiften till föreningen bestäms däremot av andelstalet vilket
fastställs vid en s k förrättning.
Den senaste inom LEV genomfördes 2009. Andelstalen finns angivna i ovan nämnda
inventering. Lantmäteriet tillämpar fastställda normer vid beräkningen av andelstal
(t ex tonkilometermetoden).
Exempelvis kommer den som bor på sin fastighet året runt och äger tre stora
lastbilar troligen att få betala en högre avgift än den som endast är sommarboende. Bedriver
man verksamhet på fastigheten, äger skog, har hyresgäster o
s v, tas hänsyn även till detta vid bestämning av andelstalen.
Förrättning är en omfattande och
kostsam procedur (100 000:- kronorsklassen). Det är dock inte ovanligt att
man gör smärre justeringar av andelstal efter hand. Exempel kan vara ändrad
verksamhet på en fastighet eller att en småhustomt uppdelas på två tomter. Vid
behov av ändring tar styrelsen upp frågan för behandling.
Fastighetsregistret är en offentlig handling tillgänglig för alla
och alla medlemmars namn framgår av denna förteckning. Tveksamheter kan uppstå
om ägaren är en person med ”skyddad identitet”. LEV styrelse förutsätter att
alla uppgifter enligt offentliga register är öppna och eventuella avvikelser
måste meddelas och intygas särskilt av resp person till styrelsen.
2.3
Styrelse
Lagen föreskriver att det skall finnas en samfällighetsförening som leds av en styrelse. Lagen bryr sig däremot inte om hur denna styrelse väljs
eller tillsätts, bara att den finns.
Normalt utses föreningens
styrelse bland medlemmarna.
Ledamöter väljs på två år på föreningens årsstämma. Uppdragen cirkulerar bland
medlemmarna och är normalt ej arvoderade, endast direkta utgifter ersätts
mot kvitto.
Stämman väljer ordförande och ledamöter. I övrigt konstituerar styrelsen sig själv, vilket
innebär att ansvar och befogenheter tilldelas varje ledamot. Exempelvis kan
en ledamot utses till sekreterare med ansvar att föra protokoll vid möten och
informera medlemmarna, en annan utses till kassör med rätt att betala fakturor
upp till en angiven beloppsgräns o s v.
Kan en styrelse inte väljas av
eller bland medlemmarna kommer myndigheten (Länsstyrelsen) att tillsätta en
styrelse, troligen i form av en tillfällig arvoderad konsult (ca 1000:-
kr/tim). Kostnaden för en sådan konsult fördelas givetvis ut bland medlemmarna.
I och med att en person åtar sig
ett uppdrag i styrelsen, godkänner han/hon även att namnet göres tillgängligt
för medlemmarna via exempelvis protokoll från årsstämma och på hemsidan. För
övriga personliga uppgifter, såsom privat telefonnummer, fotografi etc, måste
separat godkännande meddelas till ordföranden, allt enligt GDPR regelverk.
2.4
Föreningens
skyldigheter
Vid allt arbete strävar
föreningen att tillgodose medlemmarnas gemensamma intressen och att följa gällande legala krav och bestämmelser.
Framkomlighet på vägar är
en
väsentlig del av infrastrukturen i samhället, det gäller såväl medlemmarna i
samfälligheten som övriga som kan ha nytta av vägen. Om exempelvis bron vid Snöveltorp
havererar har såväl de kringboende, räddningstjänst, totalförsvaret och liknande intresse av
att kunna ta sig fram. Med jämna mellanrum inspekteras därför vägen av
Trafikverket och resultatet meddelas i ett Tillsynsprotokoll, se exempel
från 170921.
Som ersättning för att vi garanterar
vägens framkomlighet får vi (LEV)
därför bidrag från Staten (via
väg- och fordonsskatter) och Kommuner (Norrköping
och Söderköping). Dessa, för vår verksamhet väsentliga bidrag, skall användas
till underhåll och utveckling av hela vägsträckan (se markering under fliken
KARTOR). Bidragens storlek framgår av den ekonomiska redovisningen,
exempelvis Bilaga 5 daterat 180324 under fliken PROTOKOLL.
Förbättringsarbetena
på vägen ger bl a ökad åkkomfort och lägre kostnad för t ex snöröjning.
Men det inbjuder även till högre hastigheter vilket många kringboende
lagt märke till.
Enligt Vägverkets anvisningar är högsta
tillåtna hastighet på vår väg 70 km/tim. År 2009
(se under fliken PROTOKOLL
090824) ansökte LEV hos Länsstyrelsen om sänkt maxhastighet
till 50 km/tim. Denna ansökan avslogs. En vägförening kan dock
pålysa en önskan om lägre maxhastighet och det har LEV
gjort för våran väg. Resultatet är de fyrkantiga blå tavlorna
vid t ex bussvändplan som anger maxhastigheten 50 km/tim. Notera
att det är en max-hastighet, ingen önskan att någon skall köra
så fort. Många barnfamiljer bor numera i området och det är alltid bilförarens ansvar att anpassa hastigheten
till rådande förhållanden.
Föreningen
ansvarar för "Vägområdet" som
sträcker
sig 2,5 meter utanför vägbanan på båda sidor och inkluderar
då t ex diken. Dessutom ansvarar vägsamfälligheten för att det
inom ytterligare 2 meter utanför vägområdet ej finns skymmande
buskar eller liknande som kan inverka menligt på trafiksäkerheten.
En vägsamfällighet har rätt att kräva och utföra nödvändig röjning,
men måste givetvis informera berörd fastighetsägare i förväg och samråda
om åtgärden. För särskilt skyddsvärda inslag i flora och fauna
kan särskilda
hänsystagenden stipuleras.
Vägsamfälligheten, genom styrelsen, ansvarar
för att gällande bestämmelser för vägområdet efterlevs. Ingen får utan föreningens
godkännande på egen hand uppställa skyltar, blomlådor, halmbalar
eller
andra farthinder inom samfällighetens vägområde. Beslutar
föreningen, på t ex en årsstämma, att en åtgärd skall vidtas är
det styrelsens uppdrag att verkställa beslutet inom ramen för
gällande regler, såväl trafikregler som t ex arbetsmiljöregler.
Det senare kan gälla varningsskyltning vid pågående arbete,
"saftblandare" på vägmaskiner och traktorer, skyddsvästar
och reflexer på personal o s v samt naturligtvis information
till medlemmarna. Följs inte reglerna och en olycka
inträffar blir styrelsen ansvarig även om någon privatperson
självsvåldigt utfört arbetet. Sådan är reglerna i Sverige.
Någon kanske tycker detta är tillkrånglat i jämförelse med en del
andra länder, men vi ska nog ändå mest vara tacksamma. Jämförande
olycksstatistik talar här sitt tydliga språk.
Vägföreningen
har ingen skyldighet att hålla reda på fastigheternas eventuella
ägarbyten. Istället gör vi inom LEV så att den som den 1a
januari aktuellt år står som ägare till en (eller flera)
av fastigheterna enligt Fastighetsregistret dels erhåller
KALLELSE TILL ÅRSSTÄMMAN, dels får motta FAKTURA FÖR
ÅRSAVGIFTEN. Eventuell justering av avgift till LEV,
beroende på t ex försäljningsdatum m m, är en fråga enbart mellan
köpare och säljare, detta lägger sig vägföreningen över huvud
taget inte i och ger heller inte några råd eller anvisningar
i dessa frågor.
2.5 Kommunikation med
medlemmar
Kommunikation gällande allmän och
löpande information mellan föreningens styrelse och dess medlemmar sker numera
huvudsakligen via föreningens hemsida med adressen ”loddbyevalund.se”.
På särskild begäran från medlem
kan löpande meddelanden även sändas per E-post och i undantagsfall via
ordinarie postgång.
Ansvarig utgivare för hemsidan är
sittande ordförande.
På hemsidan publicerar vi ej religiöst, politiskt, pornografiskt
eller annat som kan uppfattas som stötande.
Vi strävar
efter att uppfylla kraven på personlig
integritet i enlighet med GDPR.
Material och uppgifter som ej
längre behövs för verksamheten raderas efter hand.
Undantaget är sådant som
beskriver föreningens historia och utveckling, t ex under flikarna ”protokoll”
och ”foto och bildarkiv”. Det är upp till var och en medlem att till
ordföranden meddela om vissa personliga uppgifter, exempelvis ett fotografi
taget vid underhållsarbete av vägen, skall rensas bort, beskäras eller på annat
sätt ändras.
2.6 Vår förenings historia
1947 skapades "Enskilda
vägen Loddby-Evalund gemensamhetsanläggning" med beteckning EV 384 U.
Samfälligheten blev därmed berättigad till vägbidrag från stat och kommun. Bland
delägarna valdes en styrelse till att sköta underhållet och administrera
föreningen.
Innan samfälligheten bildades var
Evalundsvägen en privat väg som sköttes av respektive markägare, utan någon
ekonomisk ersättning.
|
|